fredag 3 mars 2017

Äntligen tid för reflektion igen.
Veckan som har gått har bestått av många och långa dagar, mycket elevhälsoarbete då F- varningarna och kartläggningarna börjar komma in till mig. Mycket prat med kämpande mentorer och elever. Det känns som om alla spurtar innan sportlovet.

Med analfabeterna har vi arbetat med ord som har med mat och sjukvård att göra. Vi har också börjat lektionerna med att se på Tv, för att höra språket talas. vi har sett nyheter på Svt play, nyheter på lätt svenska. Det är mycket uppskattat. Vi har också varit en lektion på biblioteket och inte bara konstaterat att själva ordet bibliotek är långt och svårt utan att där inne jobbar människor som vill att eleverna skall tycka det är kul att lära sig och som verkligen lägger energi på att få eleverna att hitta något de tycker är intressant och kul. Tummen upp för biblioteket i Pajala.


När det gäller fjärrundervisningen så har jag denna veckan testat att göra mina lektionsgenomgångar i webinarieform. Eleverna uppfattade det som om den stunden jag föreläser kan de koncentrera sig bättre. Sedan kopplar vi upp som vanligt och fortsätter att diskutera, göra prov, andra aktiviteter. Det ena utesluter inte det andra. jag jobbar både i Adobe connect och i Moodle lika mycket. De kompletterar varandra för mig. Jag har också börjat spela in mina föreläsningar så eleverna även kan se dem som repetition.
Snart kommer mina möbler och jag skall testa att sända stående. Spännande tider väntar. Förutom webinarier så har jag i psykiatri 1 kursen arbetat med kamratbedömning allt utifrån min pedagogiska grund idé om att lära tillsammans och att dialogen är viktig för lärandet och samspelet i klassen.

Nu laddar jag för veckans fredagssamtal. Det skall bli kul att återigen få "grotta ner sig" i pedagogiska frågor tillsammans med kollegor från sklan i kiruna, 18 mil bort. Allt går med teknikens hjälp. Idag skall vi fortsätta att prata om makt och ledarskap i klassrummet och om att utveckla sokratiska samtal i klassrummet.  Våra fredagssamtal börjar också likna sokratiska samtal i sin form. Ofta fler frågor när vi avslutar än när vi börjar. men kul och utmande är det när vi pratar om pedagogik, lärande, stress, hälsa och all mellan himmel och jord men alltid med en koppling till pedagogiken och vår dagliga arbetssituation och verksamheten. Ger mycket energi. Denna vecka har jag låtit mig inspireras på nytt av Karin Rönnermans bok, Aktionsforskning i praktiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar