fredag 7 april 2017

Tankar snurrar och snurrar

Jaha, nu skall jag försöka förklara vad jag gjort sedan jag var här inne sist och skrev. Det har hänt mycket och samtidigt har allt nästan varit som vanligt. Så upplever jag att livet i skolan är. Härligt och utmanande på en och samma gång. För att börja bakifrån. jag har fått min nya arbetsplats, höj och sänkbart skrivbord och två skärmar för att arbeta och testa att stå upp när jag har sändningar. Kul att vara testperson men visst tar det också kraft att testa nästan hela tiden. planera, genomföra, utvärdera och dokumentera tycker jag att jag lever med i min lärarroll. Utveckling är utmanande.
Vidare har jag arbetat med en tydligare struktur på mina lektionsplaneringar med genomgångar i form av webinarier, sedan tänka själv frågor i fem minuter, därefter diskutera tillsammans på orten i fem minuter därefter diskussion i helklass via Adobe connect. Jag avslutar diskussionen med en exitfråga och denna vecka har det varit Vad har du tagit med dig från denna lektion.? Intressant och värdefullt att höra vad eleverna uppfattar som det viktigaste eller så, det som gett mest intryck. Nu skall jag planera vidare i kursen, eleverna jobbar med fördjupningsarbete med vetenskaplig formalia och efter påsk skall vi ordna ett opponentseminarium i klassen. Detta har jag planerat att ha i adobe connect och då använda mig av breakoutsroom funktionen. Nu gäller det att jag lär mig den funktionen bra också. Tur det finns bra instruktionsfilmer på webben.
Annars så arbetar jag med kamratbedömning även i psykologin och jag har arbetat hårt med att tydliggöra lärandemålen. Vi har pratat mycket om att skriva en resonerande text. Finns inte så mycket filmer för gymnasieskolans psykologikurs när det gäller målen och kunskapskriterierna, så jag har utgått ifrån grundskolans. Att utveckla ett resonemang samt nyanserade resonemang och komplexa samband Detta underlättade för många elever.

När det gäller mitt arbete med analfabeterna så har vi nått en milstolpe, en elev har börjat att läsa högt och det går jättebra. Kul. Vi jobbar på och nu börjar vi lektionen på samma sätt varje gång. Vi börjar med att titta på SVT play, nyheter på lätt svenska. Sedan pratar vi om två till tre nyhetsinslag. Därefter skriver jag en sammanfattning av nyheten på tavlan. Vi läser igenom det tillsammans. Sedan skriver eleverna av de korta meningarna. Vi stannar upp när eleverna frågar om ett ord de inte mött tidigare. Därefter jobbar eleverna med individuella uppgifter utifrån sin nivå och sina behov. Utmanande att även vara med och utveckla detta.

Apropå att utveckla, fredagssamtalen fortlöper och det blir mer och mer komplext när vi samtalar samtidigt som fler röda trådar dyker upp mitt framför våra ögon och vi kopplar då in våra erfarenheterna från aktionsforskningen som är förknippat med detta. Fredagsamtalen har för mig fått många olika betydelser.
1. Ett forum där jag kan dryfta mina pedagogiska tankar och få ny inspiration.
2. Ett forum där vi kan utveckla lärandet i klassrummet utifrån den aktionsforskning som våra samtal har lett till
3. Ett forum för erfarenhetsutbyte där vi lyssna aktivt på varandra och nyfiket diskuterar resultat eller tankar
4. Ett forum där vi tipsar om och diskuterar skolforskning och försöker tillsammans förstå hur skolforskningen påverkar mitt och andra kollegors och givetvis elevers lärande
5. Ja, även ett forum där vi kan utveckla egna tankar och reflektioner och ha ett gemensamt språk.
Idag skall vi prata om hur vi använder vår tid, arbetstid framförallt? Till vad och varför? Introspektion, att skåda inåt är inte det lättaste, tur jag känner mig trygg i gruppen.

Som specialpedagog (vilket jag bör vara min största del av min arbetstid) har vi suttit i ett stört EHT möte tillsammans med kommunens EHT personal, vi har även där lyft fram vikten av samarbete, relationer, kommunikation och samtal. Precis det som våra fredagsamtal har handlat om. Jag börjar se samband, mönster och helheter överallt. Dessutom håller vi på att gå igenom elevernas måluppfylllelse, behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Det har varit en del kartläggningar och testningar men mycket diskussioner. Jag har inte nu läst någon kurs sedan jul och jag börjar få symtom som kan jämföras med abstinens, jag letar forskningsprojekt, utvecklingsprojekt att grotta ner mig i. De är inte svårt att hitta, problematiosk skolfrånvaro, vad använder vi vår tid till, gör vi rätt anpassningar, åtgärder, blir de utvärderade och leder det framåt? Mycket inom delen för specialpedagogik är så intressant att jag skulle kunna syssla med att bara kompetensutveckla mig läääänge.

Utveckla är ordet för dagen. Jag fick igår veta att jag skall vara med och leda ett runda bords samtal om fjärrundervisningen under konferensen framtidens lärande i Stockholm. Jojo, mer behövdes inte förrän adrenalinet började flöda, utmaning, spännande och något jag tror på och anser mig behärska delvis. Nåja bara att kavla upp ärmarna och ge mig in i det med. Läs gärna om Guldtrappans besök på Lapplands gymnasium

Detta var lite av mina tankar för denna gång. Återkommer snart i denna snabbt utvecklande miljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar