Framtidens lärande
presentationen vi skall visa |
Förutom att jag har arbetat med denna presentationen har jag också arbetat med att kartlägga vår skolas skolfrånvaro. För att analysera och plocka fram fokusområde att arbeta vidare med.
Problematisk skolfrånvaro
Detta är något som jag under längre tid har varit intresserad av. Det jag gör nu är att slå ner i verkligheten och granskar vår egna verklighet, hur stor frånvaro har våra elever, hur hanterar vi det mm. Just nu följer jag upp frånvaron på hela skolan dagligen och har börjar leta mönster mm. Hur skrämmande och spännande som helst. Även om vi har tyckt att vi arbetat med detta hela tiden så finns det mycket kvar att göra och för att få en mer fördjupad bild så gör jag denna djupdykande studie. Efter 10 dagars uppföljning börjar jag skönja mönster och gör upptäckter som jag inte ens hade kalkylerat med. Skall fortsätta minst två veckor till. Sedan skall jag skriva en rapport till ledningen.
Detta med rapporter blir min hårda sysselsättning veckan efter skolavslutningen då jag kommer att skriva sju andra rapporter och analyser av det jag jobbat med detta läsår. Det handlar om samarbete med Kiruna om elevers tankar om stress, en aktionsforskning som vi jobbat med tillsammans några pedagoger. Dessutom skall vi redovisa arbetet med våra pedagogiska samtal, fredagssamtalen, jag skall redovisa hur jag jobbat med aktionsforskning i kursen psykologi och använt mig av öppna samtal för att hitta en utgångspunkt i kursen och sedan vidare använt det öppna samtal genom kursen.Efter det skall jag redovisa hur jag utvecklat undervisningen i min kurs i psykiatri 1 på fjärren, en rapport för den pedagogiska utvecklingen och en för miljön, både min och elevernas arbetsmiljö. Vidare skall betygsresultat redovisas och analyseras. Samtidigt skall jag redovisa vad jag jobbat med när det gäller min roll som specialpedagog och EHT arbetet. En verksamhetsbeskrivning från Vård och omsorgsprogrammet skall skrivas. Mitt fokusarbete på psykisk ohälsa skall redovisas samt hur jag arbetat med coaching under detta läsåret. Pust! men det är vad jag skall göra. Detta reflekterande har fått mig att tänka tillbaka på mycket.
Min pedagogiska grundsyn
Under våra fredagssamtal har jag fått mycket tillfälle att fundera över min pedagogiska grundsyn och jag har försökt att börja skriva ner det. För att kunna arbeta vidare med det. men vad menar jag då med pedagogisk grundsyn? Jag definierar det som det omedvetna och medvetna värderingarna och normer som får mig att välja hur jag prioriterar och fokuserar när jag arbetar med lärande och undervisning. Utifrån detta skall jag sedan gå in mer på detaljer och beskriva min syn med utgångspunkt i människosyn, kunskapssyn, syn på lärande, undervisning, samhällssyn, etik och pedagogik. Tillsammans bildar de delarna min grundsyn. För mig är det viktigt att reflektera över denna syn. Återkommer mer till detta under kommande inlägg.
Arbete med psykisk ohälsa
Vi har varit på en väldigt bra kompetensutveckling med kommunen om unga och psykisk ohälsa. Det var MUCF som höll i den. Mycket bra och intressant. De har en bra sida. MUCF gå in på den och titta. Detta är något vi under psykiatriveckan, v 41 kommer att arbeta med både i Pajala kommun och på skolan. Även detta återkommer jag till.
Gjorda erfarenheter av fjärrundervisningen
En bild på inspelad föreläsning |
Det finns mycket som fortfarande snurrar i mitt huvud men jag avslutar här för att återkomma nästa vecka efter konferensen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar